Före detta partner har nyckel till lägenhet

Hej!

Jag-själv-har precis avslutat ett förhållande, där min pojkvän(men inte registrerad sambo) brukade övernatta halva veckan i min lägenhet

(bostadsrätt i mitt namn). Det finns fortfarande några av hans kläder hos mig vilka jag planerar att skicka till honom med flyttfirma,eftersom jag inte önskar att han ska komma in i min lägenhet. Jag är rädd att han kommer att förstöra min egendom, och känner mig ev hotad. Har jag rätt att förbjuda tillträde till min lägenhet oavsett om jag är närvarande, men särskilld när jag är frånvarande? Vad gör jag om han vägrar ge mig nycklarna? Polisanmäller vid intrång?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag beklagar din situation och ska göra mitt bästa för att ge dig lite tips på hur du kan lösa den.

Först vill jag bara klargöra lite saker. I Sverige behöver man inte registrera samboskap för att bli sambos, det händer automatiskt om man uppfyller 1 § i sambolagen (länk till den finns https://lagen.nu/2003:376#P1S1). Eftersom ni inte bodde på samma plats hela tiden eller hade gemensamt hushåll så räknas ni inte som sambos. Inte heller att han hade nyckeln till din lägenhet räcker inte för att ni ska betraktas som sambos. Du behöver alltså inte vara rädd för att ni ska behöva bodela eller något annat sådant.

Nu till ditt problem. För det första så får han inte komma in i din lägenhet bara för att han har nycklarna om du inte tycker att det är okej. Skulle han göra det och inte går när du ber honom är det fråga om hemfridsbrott enligt 4 kap. 6 § brottsbalken (se länk https://lagen.nu/1962:700#K4P6S1). I kommentaren till höger om paragrafen i länken står att det gäller vanliga inbrott och om en ”gäst” inte vill avlägsna sig. Då det dessutom är ett brott så är det möjligt att ringa polisen så de hjälper dig. Detsamma gäller om du inte är hemma och han använder nyckeln för att komma in och du sagt till honom att han inte får gå in. Då är det fortfarande hemfridsbrott. Det är väldigt viktigt att han vet om att han inte är välkommen. Du behöver inte säga varför, men så länge det är tydligt. Jag skulle råda dig att på något sätt säga till honom att du vill ha tillbaka nyckeln och att du inte vill att han ska komma till dig. Skulle han då ändå gå in har han så kallat uppsåt och det gör det möjligt att han blir fälld. Att på något sätt spara detta skulle också vara bra. Sms kan läsas och skulle du ringa till honom går det att spela in samtalet som bevis.

Skulle det vara så att han inte vill ge dig nyckeln efter att du bett om den så måste du gå till hyresvärden och säga hur det ligger till så får han byta lås. Detta kostar ganska mycket så det kan vara bra om du försöker ett tag med att få nyckeln så slipper du betala och dessutom gå igenom allt med hyresvärden.

Skulle det vara så att han ändå varit in i din lägenhet och förstört saker så kan du anmäla honom för skadegörelse enligt 12 kap. 1 § brottsbalken (länk till det https://lagen.nu/1962:700#K12P1S1) och hemfridsbrott. Då lär det finnas bevis och troligtvis skulle han bli dömd och får då betala skadestånd för sakerna han förstörde. Det är naturligtvis inget att eftersträva, gärna slipper man att gå till domstol, men bara så du vet så finns möjligheten.

Jag hoppas jag gett svar på dina frågor. Kvarstår några funderingar så lämna en kommentar här på sidan så svarar jag på den så fort jag kan.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare