Fordringar utgör utmätningsobjekt och kan utmätas för gäldenärens skulder.

Hej

Jag har ett barn och tänkte överlåta mitt fritidshus till henne. Detta p g a att jag är egen företagare där verksamheten går upp och ner. Nu har jag en skatteskuld jag är rädd jag inte kan betala och orolig att de kan utmäta huset. Därför vill jag snabbt skriva över.

1. Om jag ger som gåva, läste jag så kommer hon beskattas från ursprungligt värde vid framtida försäljning

2. Om jag säljer den till taxeringsvärdet. Men hon betalar inga pengar utan vi gör en avbetalningsplan (som kommer rinna ut i sanden). Kan man göra så? Om skattemyndigheten skulle göra en utmätning och ser att de har en skuld till mig för fritidshuset. Kommer de att ta det skuldebrevet då och även de blir drabbade?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

1. Det är sant vad du skriver om gåvan. Det er kontinuitetsprincipen som gäller och den innebär att gåvotagaren ska använda gåvogivarens anskaffningsbelopp som sin egen omkostnadsbelopp vid en eventuell försäljning.

2. Om du säljer till taxeringsvärdet ska du beskattas för kapitalvinsten. Å ena sidan är det så att du får göra vad du vill med fordran. Å andra sidan är det också så att fordringar utgör utmätningsobjekt, vilket innebär att de kan utmätas och att köparna kan i så fall drabbas.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare