Fordring hos bolag i konkurs

Hej. Har ett AB-företag som kund som har ca 27.000 kr i skuld till mitt bolag i obetalda fakturor. Detta AB har nu försatts i konkurs, vad innebär detta för mig? Får jag inte mina pengar?

Mvh Patrick Bolagsman i Insane Panda HB

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Ett företag som försätts i konkurs har skulder som överstiger tillgångarna i företaget. De tillgångar som finns kvar ska dock fördelas på de borgenärer som företaget har skulder till. Eftersom skulderna överstiger tillgångarna kommer vissa borgenärer inte få fullt betalt för sin fordran, i vissa fall inte få någon betalning alls.

Vilken turordning som tillgångarna delas ut till borgenärerna bestäms av förmånsrättslagen https://lagen.nu/1970:979. Huruvida du får betalt eller inte beror alltså på om det finns andra borgenärer och vilka typer av fordringar dessa borgenärer har.

Om du undrar över något mer får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare