Fordran mot ett dödsbo

Två bröder drev ett företag ihop. Den ena broder blev sjuk och avled för drygt ett år sedan. Ca ett år efter broderns död skickade den överlevande brodern påminnelser på fakturor daterade 0-3 månader före broderns död i dennes namn till änkan. De ursprungliga fakturorna har änkan aldrig sett. Inga problem med andra obetalda fakturor har funnits, det var änkan som skötte all post de sista månaderna då brodern låg på sjukhus. Änkan bestred fakturorna och allt har varit lugnt tills nu då en ny påminnelse skickats, denna gång med namnet manuellt ändrat till änkans namn. Har brodern rätt att kräva änkan på beloppet? Kan man ärva skulder? Kan broderns stämma dödsboet på fordran?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När makar lever är de inte betalningsskyldiga för den andra makens skulder, det ändras inte vid den ena makens död, se ÄktB 1:3 som du hittar här . Vid dödsfallet ska makarna först göra en bodelning som fördelar deras nettotillgångar lika mellan dem, ÄB 23:1 här. Den avlidnes tillgångar bildar ett dödsbo som ska betala alla den dödes skulder och sedan skiftas till arvtagarna. Dödsboet ska utredas för att finna alla skulder och tillgångar under tiden behöver det förvaltas se ÄB kap. 18 och 19, här. Om ingen förvaltare utsetts kommer dödsboets tillgångar att förvaltas av den som har dem i sin vård, t.ex. den tidigare sammanboende maken. Av den anledningen kan alla som har krav mot dödsboet ställa dessa till den som förvaltar dödsboets tillgångar. De tär dock dödsboet som är betalningsskyldig och inte den efterlevande maken. Det finns alltså anledning att utreda klart ett dödsbo och skifta det till arvtagarna, som i detta fall är den efterlevande maken som får allt med fri förfoganderätt - det kommer vid den efterlevande makens död delas ut som efterarv till den först avlidnes arvtagare, se ÄB 3:1-2,r. Det är dock fullt möjligt att inte skifta ett dödsbo men det kommer då också att finnas kvar.

Sammanfattningsvis kan brodern komma med fakturor till den efterlevande maken men även om det kan tyckas att fordringarna betalas med den efterlevandes egendom om hon lever i ett oskiftat bo, är det dödsboets skulder och egendom. Självklart förutsatt att fordringarna är äkta.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare