Fördelning utefter testamente

Hej vi är fyra syskon som ärver vår mamma.

Ett testamente finns där två av oss syskon är nämnda och ska enligt mamma få dela på hela bohagets tillgångar och två andra är inte nämnda och de får sin lagliga arvslott.

Nu de två som står på testamentet olika vilja om fördelning:

1. En vill följa testamenet och dela allt på dem två dvs halva ½ dvs 50% var.

2. Den andra vill att allt dvs 50 % hennes del ska delas på alla fyra.

Hur blir fördelningen totalt då?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om arv och testamente finner du i Ärvdabalken (ÄB).

Om ett testamente är giltigt till formen och tillkomsten ska kvarlåtenskapen fördelas utefter vad som står där. Testamentet ska tolkas utefter testatorns (den avlidnes) vilja enligt 11 kap. 1 § ÄB. Ni som är testamentstagare kan inte bestämma hur kvarlåtenskapen ska fördelas.

Som jag förstår testamentet är det skrivet så att all kvarlåtenskap, förutom bröstarvingarnas laglotter, ska delas mellan två testamentstagare. Alltså är alternativ 1 förenligt med testamentet och det är på det sättet som kvarlåtenskapen ska fördelas.

Jag förstår alternativ 2 som att testamentstagaren vill dela med sig av sin del. Så länge testamentet inte innehåller något villkor som förhindrar detta, är personen fri att förfoga över egendomen som denne ärvt och kan på så sätt ge egendomen i gåva till de andra.

Med vänliga hälsningar,

Hanna LindstenRådgivare