FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/06/2016

Fördelning av underhåll för barn vid delad vårdnad

Hej,

Jag skild sen 2014. Mitt ex och jag har två tonårsbarn som vi har delad vårdnad av. Mitt ex tjänar mer än dubbelt så mycket som mig. Jag undrar om det är rätt att vi ska dela lika på alla kostnader gällande barnen?

Han köper saker till barnen som kostar alldeles för mycket för mig och min ekonomi men kräver att jag ska betala hälften. Hur ska jag ställa mig till det rent lagligt? Är jag skyldig att betala?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Eftersom dina frågor handlar om fördelning av kostnader gällande barnen, dvs frågor om underhåll för barnen, finns svaren på dessa reglerade i Föräldrabalkens (FB) sjunde kapitel.

Enligt FB 7:1 1st är föräldrarna underhållsskyldiga gentemot sina barn tills dess att barnen fyller 18 år. Går dock barnen fortfarande i grund eller gymnasieskola efter 18 års ålder forsätter föräldrarnas underhållsskyldighet tills dess att barnen slutar skolan, eller fyller 21 år. Detta framkommer av FB 7:1 2st.

I din fråga nämner du inte hur gamla dina barn är, men att de är tonåringar. Skulle dina barn således vara 18 eller 19 år och ha gått ut gymnasiet, skulle du inte behöva stå för några av deras kostnader överhuvudtaget. Ditt ex kan då således inte kräva att du betalar några saker för era barn alls. Då inget i din fråga dock tyder på något eller båda dina barn skulle vara myndiga, kommer jag fortsättningsvis utgå ifrån att dina barn är under 18 år.

Enligt FB 7:1 1st ska föräldrarna svara för underhåll för sina barn utifrån barnens behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Detta innebär t ex att föräldrar med sämre ekonomi inte kan tvingas att betala lika höga kostnader för sina barn som föräldrar med bättre ekonomi. För din del innebär detta, då ditt ex tjänar mycket mer än dig, att dina barn inte kan kräva att få lika mycket bekostat som om du hade tjänat lika mycket som ditt ex.

Vad gäller fördelningen av kostnaderna för barnen, säger FB 7:1 3st att föräldrarna ska svara för barnens underhåll efter egen förmåga. Detta innebär att den som tjänar mer av föräldrarna också ska betala en större del av kostnaderna. I ditt fall innebär detta att ditt ex inte har rätt att tvinga dig att betala hälften av allt. Eftersom han tjänar mycket mer än dig ska även han enligt lagen stå för merparten av kostnaderna för era barn.

Jag hoppats att detta har givit svar på din fråga. Om du skulle vilja ha hjälp med att skriva ett avtal med ditt ex om hur ni ska fördela kostnaderna sinsemellan är du välkommen att ringa oss på 08-533 300 03. Om du undrar något annat är du också självklart välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Alexandra LantzRådgivare