FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll06/04/2016

Fördelning av underhåll

Hej. Jag är skild och vi har delad vårnad på barnen. Vi betalar även lika mycket på barnen men han tjänar ca 10000 mer än mig i månaden ska vi ändå betala lika mycket eller ska han betala mer? Vänligen Maria

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om underhållsskyldighet och underhållsbidrag finns i Föräldrabalken (FB).

Att föräldrar är underhållsskyldiga framgår av 7 kap. 1 § FB. Vidare står det där att föräldrarna ska ta del av kostnaderna för barnens behov var och en efter sin förmåga. Detta ger uttryck för en kvotdelningsprincip där en förälder med bättre ekonomisk förmåga ska betala en större del av barnens behov.

Det framgår inte av din fråga om barnen bor växelvis hos er eller bara hos en av er. Om barnen växelvis så fullgör ni båda er underhållsskyldighet till barnen när de är hos er och de har då inte rätt till underhållsbidrag enligt 7 kap. 2 § FB. Bor de hos er båda förväntas ni såldes båda dela på kostnaderna efter er förmåga och om han tjänar mer så ska han betala en större andel av barnens behov. Detta förväntas ”lösa sig självt” vilket det förstås inte alltid gör i praktiken men det är då svårt att göra någonting rättsligt åt det. Det bästa är förmodligen att prata med honom och se om ni gemensamt kan komma överens om att han ska betala lite mer eftersom han har en bättre inkomst.

Om barnen endast bor hos en av så ska den andra fullgöra sin underhållsskyldighet till barnen genom att betala underhållsbidrag enligt 7 kap 2 § FB. Underhållsbidrag räknas ut ifrån barnets behov och er föräldrars samlade ekonomiska förmåga. Ni delar då på barnens underhåll sinsemellan utifrån er respektive förmåga vilket innebär att om han har bättre ekonomisk förmåga så ska han betala en större andel av barnens behov. På försäkringskassans hemsida finns en räknesnurra där det går att räkna ut ett förslag på vad den föräldern som inte har barnen boende hos sig ska betala i underhållsbidrag, du hittar den här.

En förälder som tjänar mer ska såldes betala en större andel av barnens kostnader. Även om barnen bor växelvis hos er kan ni såklart använda Försäkringskassans räknesnurra för att se hur ni skulle kunna fördela kostnaderna för barnens behov mellan er.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare