Fördelning av överskott vid såld bostad när sambor separerat

Sambon och jag har sålt huset p.g.a. separation. En av oss hade mer än dubbelt så mycket lån somden andre. Hur fördelas överskottet sedan mäklararvode och lån betalts,resp. lösts?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom ni var sambor är huset samboegendom enligt 3 § sambolagen, om ni skaffat huset för att bo där tillsammans. När ett samboförhållande upphör kan en sambo begära bodelning enligt 8 § sambolagen inom ett år. Om någon av er begär bodelning fördelas er samboegendom mellan er enligt sambolagens regler. Detta görs genom att era andelar i samboegendomen beräknas (12 § sambolagen). Andelsberäkningen går till på så sätt att vardera sambos samboegendom antecknas var för sig. Till exempel: om ert gemensamma hus var värt 1 000 000 kr har ni vardera 500 000 kr i samboegendom.

Efter detta avräknas vardera sambos skulder från den sambons samboegendom (13 § sambolagen). Till exempel: sambo A har 40 000 kr i skulder/lån och sambo B har 100 000 kr i skulder/lån. Då har sambo A 500 000 - 40 000 = 460 000 kr samboegendom och sambo B 500 000 - 100 000 = 400 000 kr samboegendom.

Sedan ska andelarna läggas samman och delas lika (14 § sambolagen). I mitt exempel blir resultatet alltså: Samboegendom: 460 000 + 400 000 = 860 000 kr. Efter bodelningen får vardera sambo
860 000 / 2 = 430 000 kr.

Har ni annan egendom av värde, t.ex. möbler och liknande som ni har skaffat för gemensam användning kommer även värdet på detta att läggas till beräkningarna.

Vänliga hälsningar,

Caroline OravaRådgivare