FrågaFAMILJERÄTTBodelning06/04/2014

Fördelning av makens aktier vid bodelning

Hej jag är supleant i min sambos företag och nu ska vi skilja oss.Vilka rättigheter har jag? Vi har två gemensamma barn.Jag har jobbat i företaget tre år. Min sambo äger aktierna jag har inga jag är supleant.Han gör med mig som han vill för han är medveten att jag inte kan något om sådant.Jag behöver hjälp kan någon hjälpa mig?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har valt att höra av dig till Lawline!

Om du och din make inte kan komma överens om vad som ska ingå i den kommande bodelningen, så är min rekommendation att du vänder dig till behörig tingsrätt för att ansöka om att bli tilldelad en bodelningsman. Bodelningsmannen väljs av tingsrätten och ska agera på ett opartiskt sätt för att nå enighet mellan er, 17 kap. 1-3 §§ äktenskapsbalken (ÄktB).

När det gäller din makes aktier i bolaget X så utgör de hans giftorättsgods i den mån de inte utgör enskild egendom, 7 kap. ÄktB. Som enskild egendom räknas bland annat det som har gjorts till enskild egendom genom ett äktenskapsförord. Har ni skrivit ett äktenskapsförord som berör just din makes aktier? Om inte, så har du rätt till 50% av aktierna som din make äger, alternativet är att han ersätter dig med ett belopp som motsvarar aktiernas faktiska värde.

Klicka https://lagen.nu/1987:230 för att komma till ÄktB.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor/funderingar, du är självklart välkommen att kontakta mig om du önskar närmare rådgivning hos någon av våra samarbetspartners.

Genom vår samarbetspartner Familjens jurist kan vi erbjuda vidare rådgivning av specialiserad jurist inom bodelning och äktenskapsskillnad.  Familjens jurist har kontor på 35 ställen i Sverige och kunden kan boka tid direkt på vår hemsida

Med vänlig hälsning,

essie.malkoc@lawline.se

Essie MalkocRådgivare