Fördelning av kvarlåtenskap mellan syskonbarn

Om en ogift person utan barn dör och har bara de döda syskonens barn kvar i livet.

Skall arvet delas på antalet syskon, i detta fall 6 st (alla döda) eller på antalet barn till syskon? då är det 9 st.

Alla syskon har 1 eller 2 barn,

Barbro

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga, vilken handlar om arvsklasser.

Första arvsklassen är bröstarvingar, det vill säga barn till den avlidne. Även barnbarn kan enligt principen om istadarätt räknas till första arvsklassen. I detta fall är den första arvsklassen uttömd.

Till den andra arvsklassen räknas den avlidnes föräldrar. Då föräldrar inte längre finns i livet ärver syskonen alternativt syskonbarnen (enligt istadarätten) kvarlåtenskapen. Alla arvingar inom samma arvsklass tar lika lott enligt stirpalgrundsatsen.

Sammanfattningsvis betyder detta att om syskonen hade varit i livet hade dessa fått 1/6 vardera av kvarlåtenskapen. Syskonbarnen träder i de avlidna föräldrarnas ställe.

Det blir alltså inte en fördelning på 9 lika stora delar, utan 1/6 kommer att delas på beroende hur många barn ett visst syskon har.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare