Fördelning av kvarlåtenskap

Hej, min pappa har gift om sig och har ett barn med den nya frun. Deras hus står skrivet på frun. De har inte skrivit ett testamente om enskild egendom, utan huset står bara på henne rent skattemässigt.

Om min pappa dör före hans fru, kommer jag då att ärva min del utav hans del av huset?

Mvh Dan

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Om din far dör före hans nya fru, kommer din del av din fars kvarlåtenskap att ärvas direkt av dig eftersom att särkullsbarn inte har efterarv från den nya frun, se 3:1 ÄB. Värt att notera att det är den samlade kvarlåtenskapen som du ärver en andel av, inte en del av fastigheten per se.

Eftersom att ni är två bröstarvingar till er far, kommer kvarlåtenskapen att delas på två, se 2:1 ÄB.

Hoppas mitt svar var till någon hjälp.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare