Fördelning av egendom vid dödsfall i samboförhållande

Hej! Min systers sambo avled i september. Hon har bott tillsammans med mannen i fyra år. När hon flyttade ihop med honom då har han redan köpt en lägenhet ungefär ett år innan. De har inget samboavtal. Min fråga är, har min syster rätt till deras gemensamma bostad och bohag? eller får hon någonting alls? Jag tyckte att sambolagen var orättvist. Inte får hon någon ersättning för vård och omsorg heller? Mannen var ju redan då sjuk och behöver mycket hjälp i hemmet. Hoppas att få svar snarast. tackar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Eftersom din syster och hennes man bott ihop som sambor är det sambolagen (https://lagen.nu/2003:376) som reglerar vad som sker vid ett dödsfall.

När samboförhållandet upphör så har din syster enbart rätt till sin del i det av mannens egendom som varit så kallad samboegendom. Samboegendom är bostad eller bohag som förvärvats för att användas gemensamt (3§ sambolagen). Är egendomen införskaffad under tiden paret bodde tillsammans så antas i normala fall egendomen vara samboegendom. Som samboegendom räknas även de förvärv som skett i nära anslutning till samlevnadens början om avsikten med förvärvet varit att paret skulle använda egendomen gemensamt.

Eftersom mannen har köpt lägenheten ett år innan samboförhållandet började är lägenheten med största sannolikhet inte att räkna som samboegendom utan mannen enskilda egendom, vilken din syster då inte har rätt till. Gällande bohag så ska man här se till vad som köpts med avsikt att användas gemensamt. Det som förvärvats under tiden som samboendet kan med största sannolikhet antas vara samboegendom. Dock görs vissa undantag för till exempel fritidsutrustning (7§ sambolagen) som kan antas användas enskilt och då inte är samboegendom. Även bohag som inhandlats just före samlevnadens start kan anses vara samboegendom om avsikten med köpet har varit att egendomen ska användas gemensamt. Som exempel kan nämnas möbler man inhandlat just innan en part ska flytta in i syfte att förbereda det gemensamma hushållet. Så beroende på när bohaget är köpt och med vilket syfte så kan det utgöra samboegendom eller ej.

Med anledning av dödsfallet så kan din syster välja om hon vill att bodelning ska ske (8§ sambolagen). Väljer hon att ej göra bodelning så behåller hon själv den egendom som hon införskaffat under samboförhållandet, samt tidigare ägd egendom. Väljer din syster istället att bodelning ska göras kommer all samboegendom läggas sammas och fördelas lika mellan henne och dödsboet. Din syster får då sin tidigare egendom samt hälften av samboegendomen. Vid dödsfall så finns en regel som ger din syster rätt att få samboegendom vid bodelningen till ett värde av åtminstone 89 000 (beräkning enligt 2013 års prisbasbelopp) under förutsättning att samboegendomen är värderad till detta belopp (18§ sambolagen). Är egendomen värderad till under 89 000 så får din syster all tillgänglig samboegendom. Denna gräns är ett skydd som garanterar den efterlevande att få minst två prisbasbelopp vid dödsfall om det finns tillräcklig egendom. Din syster måste begära att bodelning ska ske senast då bouppteckningen ska förrättas (8§ sambolagen).

Det kan finnas en möjlighet för din syster att överta mannens bostad under vissa förutsättningar även om bostaden inte är samboegendom (22§ sambolgen). Detta är främst aktuellt om paret har eller väntar barn tillsammans, annars är denna regel svår att åberopa. Din syster ska ersätta dödsboet med bostadens värde och hon får då bo kvar.

Gällande vården och omsorgen så ser jag ingen möjlighet för din syster att få ersättning i efterhand. Vården och omsorgen påverkar inte hur bostad eller bohag fördelas.

Vänligen,

Sanna LarssonRådgivare