FrågaFAMILJERÄTTBodelning04/11/2013

Fördelning av egendom vid bodelning

Hej, Min fru och jag är gifta sedan 2008, sambo sedan 2006 då jag flyttade in hos henne i dåvarande hyresrätt. Denna gjordes om till bostadsrätt samma år och min fru köpte bostaden själv med egna lån. Efter 2008 har vi sålt och köpt nytt två gånger med gemensamma lån. Om vi separerar idag, skall värdet på nuvarande bostad delas 50/50? Hon hävdar att då hon köpte den första själv så skall hennes del i nuvarande bostad vara större.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Hur egendom fördelas i anledning av skilsmässa regleras i äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230). I ett äktenskap så utgör makarnas egendom antingen giftorättsgods eller enskild egendom (7 kap, 1§). Egendom som anses vara giftorättsgods kommer att ingå i en eventuell bodelning mellan dig och din fru medan den egendom som är er enskilda egendom kommer hållas utanför bodelningen (10 kap, 1§).

Som enskild egendom räknas egendom som har undantagits genom ett äktenskapsförord.  Egendom som erhållits i gåva från annan än maken, genom testamente eller genom arv med villkoret att egendomen ska vara enskild anses som enskild egendom. Även egendom från förmånstagarförordnande vid livförsäkring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring eller pensionssparande enligt lagen (1993:931) om individuellt pensionssparande är att anse som enskild egendom om den är tecknad av annan än maken med villkoret att egendomen ska vara mottagarens enskilda. Slutligen anses som enskild egendom även vad som trätt istället för ovan uppräknade egendom (7 kap, 2§). Kan din frus egendom inte anses som enskild egendom enligt något av dessa kriterier så är egendomen troligen att se som giftorättsgods och ska ingå i en eventuell bodelning mellan er.  Vid äktenskap så tar man inte hänsyn till vem som har betalt egendomen, allt som inte kan anses enskild egendom kommer att ingå i en bodelning. Utifrån de fakta du presenterat i din fråga kan din fru inte kräva att undanhålla värde från en bodelning med anledning att hon från början betalat mer.

 Vänligen,

Sanna LarssonRådgivare