Fördelning av efterarv

Hej, Min pappa har två barn sedan tidigare äktenskap och mig och min syster med nuvarande äktenskap. Min mamma och pappa har äktenskapsförord men min mamma köpte en fastighet när hon var gift med min pappa. Jag undrar vad som händer med min mammas förmögenhet när hon dör? Kommer min pappa att ärva allt om det inte finns testamente? Om ja, kommer jag då att behöva dela min mammas förmögenhet som min pappa har ärvt med mina andra två halvsyskon när han går bort? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

När någon i ett äktenskap avlider ärver efterlevande make före de gemensamma barnen om det inte finns något testamente enligt Ärvdabalken (ÄB) 3 kap 1 § https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1 . Om din mor skulle dö före din far görs i första hand en bodelning på den egendom i deras äktenskap som utgjorde giftorättsgods. Äktenskapsförordet mellan dem kan ange att viss eller all egendom ska vara enskild egendom, sådan egendom ingår då inte i en bodelning.

Den del som din far erhåller i bodelningen äger han med full äganderätt, vilket innebär att han kan göra vad han vill med den egendomen, även testamentera bort den. Den del din mors dödsbo erhåller i bodelningen samt hennes eventuella enskilda egendom ärver din far med fri förfoganderätt. Fri förfoganderätt innebär att han fritt får disponera egendomen så länge han lever, men han får inte testamentera bort den, ÄB 3 kap 2 § 1 st https://lagen.nu/1958:637#K3P2S1 .

Den del som han ärver av er mor ska ni två barn sedan erhålla i form av efterarv när er far dör. På detta sätt ärver inte era halvsyskon er mor.

För att avgöra hur stor andel av er fars kvarlåtenskap som utgör efterarv efter er mor ser man på hur fördelningen av förmögenheten såg ut vid arvskiftet efter er mor.

Säg att er far erhöll 300 000 kr i bodelningen och ärvde 600 000 kr efter er mor. Av den totala förmögenhetsmassan utgjorde således 2/3 arv efter er mor. När er far dör ska därför 2/3 av hans förmögenhetsmassa fördelas till er två i form av efterarv efter er mor och resterande 1/3 fördelas lika mellan er 4 syskon förutsatt att inget testamente förekommer, ÄB 3 kap 2 § 3 st https://lagen.nu/1958:637#K3P2S1 .

Denna lösning som lagstiftaren valt innebär att efterarvet kan bli både mindre och större än vad den var vid den första makens död, beroende på hur förmögenheten förvaltats.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare