Fördelning av arvet då bröstarvingar står med i testamentet

Hejsan!

Våran ensamstående far har avlidit och testamenterat det han lämnat efter sig till oss 2 barn och tidigare frus 2 barn (ej adopterade) i lika delar.

Det jag undrar är om det skall räknas att vi är bröstarvingar så att fördelningen blir 50% till oss barn och resterande delas på 4 delar?

T.ex.

50.000:- + 12.500:- samt 12.500:- till övriga.

Eller.

25.000:- vardera fördelat på 4?

Hälsningar från en bröstarvinge.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel ska ett testamente gälla precis som det är skrivit, vilket innebär att ni fyra barn ska dela lika på all kvarlåtenskap. Det krävs även att testamentet uppfyller de formkrav som finns i 10 kap 1 § ÄB.

En bröstarvinge har dock alltid rätt att få ut minst sin laglott, oavsett vad ett eventuellt testamente säger. Om ett testamente skulle inskränka bröstarvingarnas möjlighet till laglott kan hen påkalla jämkning av testamentet inom 6 månader från att hen delgivits testamentet (7 kap 3 § ÄB). I detta fall ser man istället till att bröstarvingarna i första hand får ut sin laglott, sen kan testamentet uppfyllas i den mån det är möjligt efter detta. Det är med andra ord bara aktuellt att "gå ifrån" det testamentet säger om bröstarvingarnas rätt till laglott inskränks, i övrigt ska det gälla som det är skrivit.

Hur stor är då laglotten? Jo, laglotten är hälften av arvslotten (7 kap 1 § ÄB). Arvslotten är vad bröstarvingen hade ärvt om det inte hade funnits något testamente alls (utan om det hade fördelats enligt lagen istället). Enligt 2 kap 1 § ÄB är det barnen som ärver i första hand om det inte finns något testamente. Detta innebär helt enkelt att all egendom ska fördelas mellan de barn som finns. Finns det ett barn ärver denne allt, finns det två ärver de hälften var, om de är tre får de en tredjedel och så vidare. Laglotten är alltså hälften av denna summa som barnet hade ärvt utan testamentet.

Jag tänkte nu återkoppla detta till ditt fall. Din far hade två stycken bröstarvingar. Om det inte hade funnits något testamente hade ni två delat lika på hela kvarlåtenskapen, det vill säga fått hälften var. I det här fallet finns det ett testamente som ska gälla så länge det inte inskränker er rätt till laglott, det vill säga ger er mindre än hälften av vad ni hade ärvt utan testamente (hälften av arvslotten). I detta fall är er laglott 1/4 av kvarlåtenskapen (hälften av hälften var). Så länge ni bröstarvingar får ut denna laglott (1/4 av all kvarlåtenskap var) så inskränker inte testamentet på er arvsrätt. Enligt testamentet ska ni ju få just en fjärdedel var, vilket innebär att ni båda får ut er laglott. Detta innebär också att testamentet ska gälla precis som det är skrivit. I exemplet med en kvarlåtenskap på totalt 100 000 kr innebär alltså detta att ni ska få 25 000 kr var.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare