Fördelning av arv vid testamente

Hej,vi har ett testament som säger att bröstarvingen"A" skall ha sin laglott och att resten skall fördelas mellan tre barnbarn "B,C,D". Arvet är på 1 miljon ,hur skall det fördelas?.Enligt boupptäckaren skall A få sin laglott om 50% men även 50% på B,C,och D arv. A = 750000:- B=83000:- C=83000:- D=83000:- Är detta riktigt? MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om arv och testamente finner du i ärvdabalken (ÄB). En bröstarvinges laglott är hälften av den summa som bröstarvingen skulle fått vid arvet om ett testamente inte funnits. Detta enligt 7 kap. 1 § ÄB. Resterande del av arvet ska fördelas enligt testamentet. Detta innebär att bröstarvingen har rätt till 50 % av det som skulle varit dennes hela arv och resterande arvtagare får dela på det kvarstående arvet.

Om den enda bröstarvingen vore A och inget testamente hade funnits hade A:s hela arvslott enligt 2 kap. 1 § ÄB varit 1 000 000. Eftersom testamente finns är A berättigad till hälften av arvslotten, 500 000, vilket utgör A:s laglott. De tre barnbarnen får då dela på resterande del av arvet. Här ska dock tilläggas att annat kan stå skrivet i testamentet.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Azra HuzejrovicRådgivare