Fördelning av arv samt efterarv

Hej!

När min pappa avled visade det sig i bouppteckningen efter honom att han och min mamma som fortfarande är i livet, att dom hade ungefär lika mycket dvs ungefär 500 000 kr vardera. Om min mamma skulle avlida och det bara finns 500 000 kr kvar. Hur fördelas detta mellan vi 4 syskon.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ärvdabalk(1958:637)

Det framgår inte av din fråga om dina föräldrar var gifta när din far avled, men ifall så var fallet så ärvde din mor de 500 000 kr som tillhörde er far med efterarvsrätt för er barn. ÄB 3:1 Detta innebär att hon har haft fri förfoganderätt till dessa pengar, hon har kunnat göra vad hon vill med pengarna utom att förfoga över dom genom testamente. En kvotdel ska då fastställas vilken då blir 500 000 kr / 1 000 000 kr, vilket blir detsamma som hälften, eftersom din mors totala förmögenhet efter hon ärvde er far uppgick till 1 000 000. ÄB 3:2 1st.

Om er mor skulle avlida så kommer således hälften av de 500 000 som återstår av er mors förmögenhet att tillfalla er barn i form av efterarv från er far. Resterande hälft får ni ärva av er mor. Eftersom ni är fyra bröstarvingar (jag förutsätter att ni allihopa är gemensamma barn till dina föräldrar) så tillhör ni samma arvsklass och arvet ska därför fördelas proportionerligt mellan er. Det blir därför (62 500 kr + 62 500 kr) 125 000 kr som slutligen tillfaller var och en av er syskon. ÄB 2:1

Vänligen,

Christian SörqvistRådgivare