Fördelning av arv och möjligheten att gynna vissa av barnen

Hej, Jag har två barn sedan ett tidigare äktenskap och är idag omgift och har två barn med min nuvarande fru. Mina två äldre barn är 22 och 20 år gamla och min yngre barn är 14 och 12 år. Jag och min fru äger en villa 50 % var och  jag vill att allt överskott går till mina yngre barn efter mig kan jag göra det via att skriva ett testamente . Eller hur kan jag göra att mina yngre barn får mer arv än mina äldre barn för att det är ju stora jag har ju hjälp de med allt fram till nu. Hur blir med arv till ex om jag har 100 000 kr . Min fru för 50 000 kr efter som hon äger 50 % av huset Barn 1 som är 22 år för XXXXX Barn 2 som är 20 år för XXXXX Barn 3 som är 14 år för XXXXX Barm 4 som är 12 år för XXXXX

Kan min fru också få arv från mig.

Kan ni vara snäll hur blir det .

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om du skulle avlida ska det, till att börja med, ske en bodelning mellan dig och din fru, 1 kap 5 § och 9 kap 1 § äktenskapsbalken (ÄktB), se https://lagen.nu/1987:230 I bodelningen ska ert giftorättsgods ingå, vilket är all egendom som inte gjorts till enskild egendom genom exempelvis äktenskapsförord, 10 kap 1 § och 7 kap 1-2 §§ ÄktB. Vid en bodelning läggs din och din frus giftorättsgods samman och delas därefter lika mellan er, 11 kap 1-3 §§ ÄktB. Om vi utgår från att ert totala giftorättsgods är 200 000 kr så får alltså du och din fru 100 000 kr var.

De 100 000 kr som tillfaller dig är din kvarlåtenskap som ska delas lika mellan dina barn. Som huvudregel ska dina barn få lika stor del var (arvslott), 2 kap 1 § ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637 Då du har två barn tillsammans med min nuvarande fru så skulle hon få deras arv och de skulle istället få rätt till efterarv när hon avlider, 3 kap 1 § 1 st. ÄB. Fördelningen av din kvarlåtenskap skulle alltså bli så här: Barn 1 (22 år): 25 000 kr, Barn 2 (20 år): 25 000 kr och Fru: 50 000 kr (barn 3 och 4 får efterarv när din fru avlider).

Genom ett testamente kan du förändra denna fördelning och exempelvis ge ett större arv till dina yngre barn eller till din fru. Det du bör tänka på är att barn alltid har rätt till sin laglott som är hälften av arvslotten, 7 kap 1 §  ÄB. Om du upprättar ett testamente som inskränker på de äldre barnens laglott kan barnen påkalla jämkning av testamentet, 7 kap 3 § ÄB. Om du upprättar ett testamente skulle fördelningen av din kvarlåtenskap istället kunna bli så här: Barn 1 (22 år): 12 500 kr, Barn 2 (20 år): 12 500 kr och Fru 75 000 kr (barn 3 och 4 får efterarv när din fru avlider).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Linda OlssonRådgivare