Fördelning av arv när make med särkullbarn avlidit

Min väninnas man dog hastigt i januari. De har inga gemensamma barn. Han har en son sedan tidigare som är 30 år och omyndigförklarad. Han har en god man som företräder honom.

Hur fördelas arvet efter min väninnas man? Ska hon ärva 50 % och sonen 50% eller ska han ärva 25% nu och resten när min väninna dör?

Räknas hennes tillgångar in i bouppteckningen ex aktier och hennes banktillgångar?

Jag har lovat hjälpa henne att ta reda på detta då hon själv mår dåligt.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

När en person som är gift går bort är huvudregeln att makan ärver allt (3 kap. 1 § ärvdabalken). Eftersom din väninnas man har en son, som inte är din väninnas son, har sonen dock förtur till sitt arv. Det innebär att det är sonen som ärver allt efter sin pappa, om inte sonen avstår från sitt arv till förmån för din väninna. Efterlevande make har dock alltid rätt att få ett belopp som motsvarar fyra prisbasbelopp (i år motsvarar fyra prisbasbelopp 179 200 kr). Beräkningen görs efter bodelningen, så om din väninna redan har egendom som är värd 179 200 kr eller mer så ärver hon inget ur sin makes kvarlåtenskap.

Din väninnas man hade rätt att testamentera bort halva sonens arv till din väninna, men det framgår inte av din fråga om han gjort det.

All egendom som gifta personer äger är giftorättsgods och ska räknas in i bodelningen, om ingenting har gjorts för att egendomen ska bli enskild (7 kap. 1 och 2 § äktenskapsbalken). För att din väninnas aktier och banktillgångar inte ska räknas in i bodelningen krävs det därför att de är enskild egendom. Det kan de vara t.ex. om din väninna och hennes man hade ett äktenskapsförord där det reglerades eller om hon fått tillgångarna i gåva/arv av någon som angett att det skulle vara hennes enskilda egendom.

Hoppas att detta besvarar era frågor.

Med vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare