Fördelning av arv när den först avlidne maken har särkullbarn

Hej

Min mamma dog nyligen, min pappa dog för 49 år sedan De var då gifta men ej sammanboende Min mamma förvärvade vid en bostadsrätt i anslutning till pappas bortgång som hon ägde nu när hon dog. Jag har en biologisk syster och vi har nu lämnat en bouppteckning till Skatteverket Idag vid samtal med dem fick jag information om att det finns kommunikation med Riksarkivet om det finns fler arvingar Då kom jag på att min pappa har ytterligare 3 barn, två som är äldre och ett yngre än mig och min syster Kan dessa barn räknas som särkullbarn och kunna göra anspråk på den den bostadsrätt som min mor ägde ?

Vänligen

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då din mamma och din pappa var gifta räknas de barn som inte är gemensamma som särkullbarn. Din pappas tre barn ska alltså anses vara särkullbarn. När din pappa dog ärvde din mamma honom, detta i enlighet med 3 kap 1 § Ärvdabalken. Ni som är gemensamma barn får inte ut era arv förens även den efterlevande maken avlidit. Enligt 3 kap 1 § Ärvdabalken har däremot särkullbarn rätt att få ut sitt arv direkt. Ett särkullbarn kan dock avstå från att få ut sitt arv direkt, 3 kap 9 § Ärvdabalken, och istället välja att få ut sitt arv när den efterlevande maken avlider, 3 kap 2 § Ärvdabalken. Huruvida din pappas tre barn har ett anspråk på din mammas kvarlåtenskap beror alltså på om de fick ut sina arv vid er pappas död eller om de valde att vänta och istället få ut sina arv vid den efterlevande makens död. Särkullbarnen skulle dock inte ärva din mamma, de ärver endast sin pappa. Är det så att de väntade med att få ut sina arv har de inte rätt till viss egendom. Vad de har rätt till är en viss kvotandel. Om möjligt kan denna andel tas från andra tillgångar än bostadsrätten.

Hoppas att detta svarade på din fråga och vänd dig gärna till Lawline igen om du har ytterligare frågor.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare