Fördelning av arv mellan makar beroende på vem som avlider först

Förutsättning: Gift par, inga egna barn, inga särkullbarn maken har inga syskon eller levande föräldrar, makan har syskon som har egna barn Inget testamente har upprättats.

Hur fördelas arvet? Blir det skillnad på slutgiltiga fördelningen av arvet beroende på vem som går bort först?

Den make/maka som först blir ensamstående får ju fri förfoganderätt på den avlidnes egendom. När den andre avlider skall makans egendom tillfalla hennes arvtagare (syskon/syskonbarn) och makens egendom tillfalla Allmänna arvsfonden. Blir det så oberoende av vem som avlider först?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig hit till Lawline med din fråga.

Om den avlidne var gift ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken, enligt 3 kapitlet 1 § första stycket ärvdabalken. Detta gäller oavsett vilken av makarna i din fråga som avlider först.

Om det är makan som avlider först har hennes arvingar, precis som du skriver, rätt till efterarv när den efterlevande maken avlider, enligt 3 kapitlet 2 § ärvdabalken. Detta betyder att hälften av den efterlevande makens bo som huvudregel ska tillfalla makans syskon (eller syskonbarn om syskonen/syskonet har avlidit före efterlevande make). Ett undantag som blir tillämpligt i detta fall finns i 3 kapitlet 8 § ärvdabalken och anger att om det vid den efterlevande makens död endast finns arvsberättigade efter en av makarna ska dessa ärva allt. Detta leder till att det blir makans syskon (eller syskonbarn) som ärver allt.

Om maken avlider först leder detta till samma sak: först tillfaller kvarlåtenskapen makan och när även hon avlidit tillfaller hela arvet hennes syskon/syskonbarn, enligt 2 kapitlet 2 § andra stycket ärvdabalken

Allmänna arvsfonden får inte del av arvet i något av fallen.

Med vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare