Fördelning av arv - med respektive utan testamente

Hej! Jag undrar hur arvsrätten ser ut för min del. Jag är gift och har två barn med min fru, har även ett särkullsbarn sedan tidigare. Min bror, som är död, har ett barn. Jag är det enda kvarvarande barnet till min ensamstående mor. Hur ser fördelningen av arvet ut vid min mors frånfälle? Hon har vid flertalet tillfällen yppat att hennes hus ska tillfalla ETT barnbarn, utan att precisera mer i ämnet. Det är där ett värde till arv finns. Jag undrar om jag kan göras lottlös genom ett testamente? Vilken är min lagstadgade arvsrätt? Är det någon skillnad på fördelning av arv med skrivet testamente/ej skrivet testamente i detta fall? Vore tacksam för svar i denna för mig komplicerade fråga!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att göra det så lätt som möjligt att förstå svaret kommer jag att bryta ned det i flera delar och behandla område för område.

Arvsklasser och istadarätten

Den lag som aktualiserar i ditt fall är Ärvdabalk (1958:637). I 2 kap finner vi bestämmelser om de olika arvsklasserna. Av 2 kap. 1 § Ärvdabalken framgår att närmaste arvingar (de som ärver först) är bröstarvingar, dvs. barn till den avlidna. Av andra stycket kan vi utläsa att barnen taga lika lott och att om ett barn är dött, träder dess avkomlingar i dess ställe.

Om jag tolkar dig rätt så var ni två syskon, du och din avlidna bror. Eftersom din mors make inte lever behöver vi inte bry oss om bestämmelser om makars arvsrätt. Du och din avlidne bror har alltså lagstadgad arvsrätt efter er mor. Ni ska taga lika lott, alltså dela lika på arvet. Eftersom din bror är död träder brorsbarnet in i broderns ställe. Detta framgår av 2 kap. 1 § Ärvdabalken.

Om det inte finns något testamente ska alltså bröstarvingarna dela lika på arvet. Eftersom din bror är avliden träder broderns barn in i hans ställe, detta brukar kallas för istadarätt.

Kan du göras lottlös?

Eftersom du är bröstarvinge är det korta svaret att du inte kan göras arvlös. I Ärvdabalkens 7 kap finns regler om den så kallade laglotten. Av 7 kap. 1 § kan vi utläsa att hälften av den lagstadgade arvslotten utgör laglott. Vi tänker oss att det finns 100 000 kr i arv efter din mor, du och brorsbarnet ska taga lika lott, dvs. 50 000 kr var. Hälften av arvslotten, dvs. 25 000 kr utgör då din laglott.

Det är tillåtet att testamentera bort egendom så att en arvinge får ut mindre än sin arvslott. Däremot finns det i 7 kap. 3 § en bestämmelse om laglottsskydd. Ett testamente får inte inskränka laglotten. I exemplet ovan skulle det alltså vara tillåtet att testamentera bort en del av summan på 100 000 kr, så länge du får ut 25 000 kr (din laglott). Viktigt att notera är att det är du som bröstarvinge som måste påkalla jämkning av ett testamente. Det innebär alltså att om din mor skulle testamentera bort all sin egendom så att du inte får ut någonting eller mindre än din laglott, är det du som måste begära jämkning av testamentet för att få ut din del. Testamentet blir alltså inte per automatik ogiltigt för att det inskränker laglotten.

Testamente

Det finns en del formkrav vid upprättandet av ett testamente. Det ska vara skriftligt samt bevittnat och undertecknat av två vittnen, 10 kap. 1 § Ärvdabalken. I nästan alla fall måste alltså ett testamente vara skriftligt för att vara giltigt.

Sammanfattande svar på din fråga

Eftersom ni är två bröstarvingar (du och ditt brorsbarn – som har trätt i sin fars ställe -) är er lagstadgade arvslott hälften var av din mors kvarlåtenskap. Att hon har uttryckt att huset ska tillfalla ett ospecificerat barnbarn ändrar inte den saken.

Ett giltigt testamente måste upprättas skriftligt samt bevittnas och undertecknas av två vittnen. Du kan inte bli helt arvlös, som bröstarvinge har du alltid rätt till den så kallade laglotten som utgör hälften av din arvslott (din arvslott är i fallet hälften eftersom ni är två som delar lika). Finns det ett testamente som inte efterlämnar något till dig eller mindre än din laglott kan du begära jämkning av testamentet i enlighet med 7 kap. 3 § Ärvdabalken. Notera dock att ett testamente som inte tillskriver dig någon egendom inte är ogiltigt per automatik utan det måste klandras av dig inom sex månader från det att du har fått del av testamentet.

Hoppas att du fick svar på dina frågor, tveka inte att höra av dig igen om du har några funderingar!

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare