Fördelning av arv, fastighet samt kontanta medel

Hej!

Jag har följande fråga.

Båda mina föräldrar har dött och vi är två barn som ska dela på arvet.

För att förenkla frågan tar jag bara upp två uppgifter i arvet som jag undrar över. Siffrorna är kan ses som ett exempel.

Vi ärver en summa pengar vi kan säga att det är 800 000kr samt en fastighet till ett värde av

400 000kr.

Det är sedan länge överenskommet att jag tar över fastigheten.

Pengarna delas ju så att båda får hälften det vill säga 400 000kr. Men hur blir det med fastigheten? Jag ärver väl hälften av fastigheten det vill säga 400 000/2 = 200 000kr. Det innebär väl då att jag behöver köpa ut mitt syskons del av fastigheten som är 200 000kr?

En jurist om arbetar med Bouppteckningar påstår att jag måste köpa ut fastigheten för hela värdet, alltså 400 000kr. Kan detta verkligen stämma?

Vilken lagtext gäller för detta?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Frågor om arv regleras i Ärvdabalken. Din fråga är egentligen en beräkningsfråga. Du har helt rätt tolkat att såvida ni är två bröstarvingar och inget testamente finns som säger att annan fördelning än huvudregeln i Ärvdabalken 2 kapitlet 1 § att bröstarvingar "taga lika lott", det vill säga delar lika på arvet.

I ditt exempel finns i dödsboet 800 000 kr i kontanter, dessutom finns en fastighet värd 400 000 kr. Det är två bröstarvingar som ska dela på arvet. Du vill ha fastigheten och ditt syskon motsätter sig inte det.

Enligt 23 kap 1 § kan du och ditt syskon komma överens om hur arvet ska fördelas så länge det inte inkräktar på någon annans rätt, och enligt 23 kap 3 § kan er arvslott vara i vilken slags egendom som helst, och saker som inte bör delas (t ex en fastighet) ska läggas på en lott om det är möjligt. Det är alltså fullt möjligt att du får fastigheten i arvsskiftet.

När det gäller beräkningen tror jag att det bara blivit ett litet missförstånd mellan dig och juristen bara? Hela dödsboets värde är 800 000 kr (i kontanter) + 400 000 kr (i fastigheten), dvs totalt 1 200 000 kr. Om ni är två bröstarvingar som ska dela på detta innebär det att er respektive del är 600 000 kr. Om du då tillskiftas huset så ska du av kontanterna, dvs i reda pengar, ha ytterligare 200 000 kr. Ditt syskon får 600 000 kr i kontanter. Det finns således inget behov av att ni ska få 400 000 kr var, samt ärva halva fastigheten vardera och du sen ska köpa ut ditt syskon. Så vida ni är överens om fastighetens värde och att du ska ärva fastigheten, så kan arvet fördelas direkt med fastigheten + 200 000 kr till dig, och 600 000 kr till ditt syskon.

Hoppas att du fick svar på dina funderingar, annars är du alltid välkommen åter till Lawline med dina frågor.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare