Fördelning av arv efter moster/morbror

Jag undrar hur arvet fördelas efter min döda moster o morbror?

De hade inga barn. Inga föräldrar som lever. Min döda moster har en syster som lever o två döda systrar. De döda systrarna har barn.

Min döda morbror har fyra döda syskon som alla har barn. Min moster dog 2000 o min morbror 2014. I min mosters bouppteckning ägde hon 35 % av gemensamma behållningen. Min morbror 65% . I deras gemensamma testamente står att kvarlåtenskapen delas enligt lag mellan våra efterarvingar å ömse sidor.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Hur arv ska fördelas enligt lag regleras i ärvdabalken som delar upp släktingar i tre olika grupper. Om det inte finns någon levande i grupp 1 att dela ut kvarlåtenskapen till går man vidare till grupp 2 osv.

Grupp 1: Arvlåtarens barn (eller deras barn/barnbarn/barnbarnsbarn etc)
Grupp 2: Arvlåtarens föräldrar, syskon och halvsyskon (eller deras barn/barnbarn... etc)
Grupp 3: Arvlåtarens far- och morföräldrar, faster, farbror, moster, morbror (eller deras barn...)

Morbrorn: Eftersom inga barn finns (grupp 1) ska arvet fördelas mellan din morbrors syskon. Då även de har gått bort är det deras barn som får dela lika på arvet.

Mostern: Här gäller i princip samma sak. De tre syskonleden tar 1/3 av arvet var. Den syster som ännu lever får alltså 1/3 och barnen till de bortgångna systrarna får dela på den tredjedel som deras mamma skulle haft.

När din morbror dog ska din moster ha ärvt hela kvarlåtenskapen men morbrorns efterarvingar (nu hans syskon) har rätt att ärva den delen när din moster gått bort. De ska därför dela på 65 % av kvarlåtenskapen medan mosterns efterarvingar får dela på resterande 35 %. T.ex. ska din moster som än är i livet har 1/3 av 35 % utav kvarlåtenskapen.

Hoppas att det blev lite mer klarhet i situationen.

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare