Fördelning av arv efter försäljning av fast egendom

Hej!

Min styvfar har avlidit och min mor bor kvar i huset. Min styvfar har ett barn med min mor. Hon har sedan tidigare fått min styvfars föräldrahem. Då min mor behöver sälja huset för att kunna flytta till lägenhet undrar jag hur fördelningen ser ut vid husförsäljningen?! Huset införskaffades för 45 år sedan av min styvfar och mor tillsammans. Med vänlig hälsning !

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa en fråga till Lawline!

Arv, förskott på arv eller gåva

När du skriver att din mors och avlidne styvfars gemensamma barn "har fått" din styvfars föräldrahem är det svårt för mig att veta om hon har fått huset i gåva, som ett förskott på arv eller genom arv efter din styvfar för att din mor av någon anledning avstått från att ta huset i anspråk. Din mor har i egenskap av maka en arvsrätt som går före det gemensamma barnet, vilket istället har rätt till efterarv, 3 kap 2 § Ärvdabalk (1958:637), ÄB, se https://lagen.nu/1958:637.

Försäljningen av huset

Vid en försäljning av huset som din mor bor i nu kommer det inte att ske någon fördelning av vinsten eftersom din mor är i livet, så vinsten går till henne och kommer att räknas till hennes egendom. Det är först när hon går bort som du i egenskap av hennes arvinge kommer att få ta del av hennes egendom, samma sak gäller för din halvsyster. Detta på grund av att din mor i egenskap av maka har arvsrätt som går före de gemensamma barnens, 3 kap 1 §, ÄB.

Fördelningen av arvet efter din mor

Om det endast är du och din halvsyster som är avkomlingar efter din mor kommer ni att få dela på hälften av vad som är kvar i hennes dödsbo efter att bodelningen är gjord och skulderna i boet betalda, 20 kap 4 §, 21 kap 1 § och 23 kap ÄB, samt att efterarvet till din halvsyster har blivit frånskilt din mors egendom som hon har haft under full förfoganderätt efter sin avlidne make. Om din halvsyster är deras enda gemensamma barn kommer hon att få hela efteravet, under förutsättning att det inte föreligger något testamente.

Sammanfattningsvis

Sammanfattningsvis kommer inte försäljningen av huset som din mor gör i dagsläget spela någon roll för dig, utan det är först när hon har avlidit, dödsboet har bodelat och betalt alla skulder som pengarna från försäljningen kommer att delas upp mellan dig och din halvsyster, samt att din halvsyster kommer att få ut sin del av efterarvet. Det är mycket möjligt att hon har rätt till 2/3 och du bara till 1/3, men det beror som sagt på om det finns testamente.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare