Fördelning av arv

Min man har avlidit det finns ett testamente att jag ärver med full äganderätt. Han har 3 särkullbarn och vi har ett gemensamt. Bouppteckning är upprättat boets behållning är 600.000 kr hur ser fördelningen ut av arvet hur mycket ärver var och en

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Din mans tre särkullbarn har rätt att få ut sina laglotter direkt, men kan också avstå sitt arv för din skull. Då får de sedan sin andel av din mans arv när du går bort. Om de inte avstår sitt arv får de sin laglott, vilket är 1/8 var eftersom de är totalt fyra barn. Särkullbarnen får alltså: 600 000/8 = 75 000 kr var.

Ert gemensamma barn får inte ut sin laglott direkt eftersom du fortfarande lever, utan får ut sin del av din mans arv när du går bort. Du får ert barns laglott (75 000 kr) med fri förfoganderätt. Att ha pengar med fri förfoganderätt innebär att du kan göra vad du vill med dem (spendera dem, ge bort dem, behålla dem) förutom att testamentera bort dem.

Om det inte finns några andra arvingar eller andra testamentstagare får du sedan resten av behållningen med full äganderätt.

Fördelningen blir då:

Särkullbarn 1: 75 000

Särkullbarn 2: 75 000

Särkullbarn 3: 75 000

Du: 375 000 (varav 75 000 med fri förfoganderätt)

Jag hoppas detta gav svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare