Fördelning av arv

Hej. Två syskon, den ene död sedan många år men har 2 egna barn.

Jag som är syskonet i livet är upptagen i min mors testamente som bröstarvinge.

Vad gäller vid arvet? ärver jag och mitt syskons barn lika stor del av kvarlåtenskapen eller betyder det att jag står som bröstarvinge något annat?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Enligt 2 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB) är det arvlåtarens avkomlingar de s.k. bröstarvingarna som skall ärva i första hand. Om det finns två barn skall alltså dessa normalt ärva 50 % var av kvarlåtenskapen.

Vidare stadgar 2 kap. 1 § ÄB att om ett barn har avlidit är det dess avkomlingar som träder i dess ställe och dessa skall ta lika lott. Dina syskonbarn skall därför dela på sin avlidne förälders del och räknas då också som bröstarvingar.

Enligt lagtexten ärver alltså du 50 % av kvarlåtenskapen och dina två syskonbarn ärver 25 % var av kvarlåtenskapen.

Din mor kan givetvis ha gjort en annan fördelning i testamentet, men bröstarvingar har alltid ett laglottsskydd.

Vänligen

Hanna SkoglundRådgivare