FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/03/2017

Fördelning av arv

Hej!

Min far skiljde sig med min mor för över 10 år sedan. Jag och min syster är deras barn. Sedan skaffade min far en ny fru, som han skrev äktenskapsförord med. Så om han skiljer sig med henne så behåller han allt som han tog in i äktenskapet. Men om min far skulle gå bort, hur distribueras hans arv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förutsatt att äktenskapsförordet är giltigt, behåller han precis som du säger sin egendom, både den han införskaffat innan äktenskapet men även under äktenskapets gång. Egendomen ska inte ingå i en bodelning.

Ifall din far skulle gå bort, ärver således du och din syster din fars kvarlåtenskap, då ni är hans bröstarvingar enligt 2:1 ÄB. Ni delar lika på hans kvarlåtenskap. Ifall han exempelvis har 300 000 kr när han går bort får ni 150 000 kr var.

Hoppas det var svar på din fråga!

Hälsningar,

Johanna BarfoedRådgivare