FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt21/11/2015

Fördelar och nackdelar med olika bolagsformer

Hej! Jag undrar varför det finns olika bolagsformer?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Anledningen till att det finns olika bolagsformer är kort sagt att personer ska ha möjlighet att välja att driva sin verksamhet i former som passar just deras förutsättningar och målsättningar. Alla olika bolagsformer har olika fördelar och nackdelar. Som exempel kan nämnas att om man väljer att driva sitt företag som enskild näringsverksamhet krävs inte något satsat kapital men det finns inte heller någon tydlig gräns mellan företagaren och företaget. Detta innebär att företagaren kan bli personligen ansvarig för företagets skulder. Om företaget drivs i aktiebolagsform krävs ett satsat aktiekapital på 50 000 kronor men det personliga ansvaret är också i de allra flesta fall begränsat till detta aktiekapital.

Hoppas att detta var svar på din fråga!

Vänligen,

Tom SundinRådgivare