FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt31/08/2014

Force Majeure

Jag har anmält mig till en tävling och betalat, som ställdes in pg av Force Majeure och har fått ett tillgodokvitto till vilken annan av föreningen arrangerad tävling i följande 3 år, men jag vill ha pengar istället. Hur gör jag nu?

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder till dig Lawline!

Vid Force Majeure behöver en avtalspart inte fullgöra sin prestation då omständigheterna är av sådant slag att det skulle vara omöjligt. Att du har fått ett tillgodokvitto är således mer än vad de var tvungna att ersätta dig med. På den grunden kan du inte få tillbaka pengar.

Du får i så fall ifrågasätta om det verkligen var Force Majeure. B.la. Krig, strejk, revolution och uppror faller under detta.

Klassas händelsen i ditt fall som Force Majeure har du alltså inte rätt att få pengarna tillbaka

Vänligen,

Alfred PeterssonRådgivare