Förbud mot lappar på ytterdörr enligt hyresavtal

Har en handskriven lapp med "Ej reklam" utanför på min lägenhetsdörr. Idag fick jag ett brev på posten där hyresbolaget menar att det är inte tillåtet att ha handskrivna lappar, utan att jag är tvungen att köpa en skylt av dem. I kontraktet står det: "Hyresgästen förbinder sig att inte utan hyresvärdens tillstånd sätta upp skyltar eller papperslappar på tamburdörren. Endast av hyresvärden tillhandahållna skyltar får användas." Läser man kontraktet så är det ganska klart vad som gäller. Har inte tidigare reflekterat över den punkten i kontraktet. Är det så att hyresvärden kan kräva att jag måste ta bort lappen, eller är det "min" dörr, jag bestämmer?

Lawline svarar

Hej!

Eftersom du bor i en hyresrätt, äger du varken din ytterdörr
eller resten av lägenheten. Hyresvärden har rätt att skriva in ett sådant förbud i hyreskontraktet. Då du har skrivit under kontraktet är du bunden av avtalets innehåll enligt 1 § avtalslagen (https://lagen.nu/1915:218), vilket inkluderar förbudet att utan samtycke sätta upp skyltar eller papperslappar på tamburdörren. Samtycket verkar i det här fallet förutsätta att du köper en skylt av hyresbolaget. Du har självklart ingen skyldighet att göra detta, men du har heller ingen rättighet att sätta upp egna lappar med hänsyn till hyreskontraktets innehåll.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare