Förbud mot husdjur i lägenhet

Hej!

Jag har precis fått en studentlägenhet. När företaget la ut annonsen stod det att djur är förbjudet i boendet. Det står även på kontraktet som jag har fått hem. Jag har en liten hund som behöver flytta med mig. Jag ringde företaget anonymt och frågade om lägenheten är allergiker anpassad. Svaret var nej. Vad händer om jag skriver på kontraktet och flyttar med min hund trots deras bestämmelser i kontraktet?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler angående hyresrätter finns i 12 kap. Jordabalken. Generellt sett har du som hyresgäst rätt att ha husdjur oavsett vad som står i hyreskontraktet. För att ett förbud mot husdjur i lägenheten ska vara giltigt krävs att lägenheten är speciellt anpassad för t.ex. allergiker eller att det finns andra sakliga skäl, 12 kap. 42 § åttonde punkten JB.

För skador som djuret orsakar blir du skadeståndsskyldig. Det är givetvis även viktigt att inte hunden stör grannar genom att skälla eller likande.

Skulle du skriva under ett kontrakt som stadgar att man inte får ha djur, och det inte är fråga om t.ex. ett allergiboende, så är du inte bunden av det villkoret eftersom det inte är sakligt eller skäligt och saknar stöd i lag. Om en fastighetsägare säger upp en djurägare på grund av kontraktsbrott kan djurägaren vända sig till Hyresnämnden. Hyresnämnden kommer då med största sannolikhet finna att uppsägningen är ogiltig.

Sammanfattningsvis bör du alltså kunna ta med dig din hund, så länge boendet inte är anpassat för t.ex. allergiker.

Om du önskar vidare hjälp råder jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå som kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare