FrågaARKIVÖvrigt25/04/2017

Förbjuda elever att vifta med svenska flaggan

Hej, kan en kommunal skola i Ljungby kommun (Sunnerboskolan) förbjuda elever vid studentutspringet att vifta med svenska flaggan?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga.

Som ett kort svar på din fråga: Nej, en kommunal skola kan inte förbjuda att eleverna viftar med svenska flaggan. Det skulle strida mot elevernas rätt till yttrandefrihet

Fördjupande redogörelse:

I just ditt fall har JO kommit med en kommentar gällande ett väldigt snarlikt ärende. JO lämnade en kommentar enligt följande:

"Av det interna meddelandet framgick bland annat att den svenska flaggan endast fick användas vid flaggdagar enligt svensk almanacka samt vid internationellt utbyte. Vidare framgick att skolan på detta sätt ville undvika att någon blev kränkt eller begick brott som benämns hets mot folkgrupp."

"Att flaggan i ett visst sammanhang används på ett sätt som kan uppfattas som stötande är alltså inte tillräckligt för att införa en ordningsregel som förbjuder att flaggan används. För att ett förbud ska anses vara godtagbart krävs dessutom en konkret risk för att användandet orsakar ordningsstörningar, t.ex. bråk mellan eleverna"

Förbudet innebar enligt JO "en otillåten inskränkning av elevernas yttrandefrihet".

Slutsats och kontaktuppgifter

Enda möjligheten att förbjuda att flaggan används är om det skulle finnas en konkret risk för att användandet orsakar ordningsstörningar. I ditt fall kan jag personligt inte se att någon sådan risk skulle finnas.

Önskar du hjälp med att överklaga skolans beslut (att förbjuda eleverna att vifta med flaggan) är vår juristbyrå mer än gärna behjälpliga. Önskar du kontakt med dem är du välkommen att kontakta mig på: johan.hakansson@lawline.se

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Allt gott,

Med vänliga hälsningar

Johan HåkanssonRådgivare