FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/05/2014

Förberedelse till skattebrott?

Hej, Jag har en fråga om att Planera ett skattebrott. Jag menar att om man planerar att göra ett skattebrott(vinstskatt på fastighet) men man har inte gjort det, och man har betalt skatt, ändå får man någon straff för att bara man hade planerat ett skattebrott? Mycket tacksam för ett snabb svar! MVH

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Både försök till skattebrott & förberedelse till grovt skattebrott är kriminaliserat enligt skattebrottslagen (1971:69). Det betyder att även om dina handlingar inte fick full effekt så är ditt handlande olagligt och kan bestraffas.

Robin HenningsonRådgivare