Förberedelse till narkotikabrott?

Hej ! Vi har sedan ett par år tillbaks ett litet växthus i lägenheten där vi bla odlar tomater och driver upp div kryddor. Har läst att polisen kan anklaga oss för förberedelse till cannabis-odling ! Är detta verkligen sant ! Vad säger lagen?

Med vänlig hälsning

Bo

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Narkotikabrott regleras i narkotikastrafflagen (1968:64), se https://lagen.nu/1968:64. I 1 § stadgas det att det krävs uppsåt för bland annat framställande av narkotika som är avsedd för missbruk. Enligt 3 a § kan även den som av grov oaktsamhet begår ett sådant brott dömas till straffansvar. I 4 § anges det att sådana brott (som avses i 1 § 1-5 p.) även är straffbelagda på försöks- och förberedelsestadierna, se https://lagen.nu/1968:64#P4S1.

Jag vet inte var du har läst det du påstår om att polisen skulle kunna anklaga er för förberedelse till en Cannabis-odling på grund av att ni har ett växthus hemma, där ni för tillfället endast odlar tomater och kryddor. Eftersom ni i dagsläget varken odlar eller funderar på att börja odla Cannabis tror jag inte att ni behöver oroa er.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sara WelinRådgivare