Förändringar efter testamentes upprättande

Hej! Jag är ensamstående utan syskon och avser att upprätta ett testamente, men är osäker på om det ännu är rätt tidpunkt. Mina i avsaknad av testamente arvsberättigade släktingar är i första hand min mamma, därefter hennes bror och syster. Min mamma bor i en fastighet för vilken jag är lagfaren ägare. Om jag testamenterar fastigheten till henne och hon avlider före mig utan att jag upprättar ett nytt testamente, tillfaller i så fall fastigheten hennes syskon? Kan jag i ett testamente reservera mig på så sätt att jag bestämmer andrahandsarvrätt om testamentstagaren avlider före mig? Vad händer i samband med arv om en legatarie skulle ha tilldelats ett föremål som inte längre är i arvlåtarens ägo? Finns då någon möjlighet till kompensation eller kvarstår inte någon rätt till del i kvarlåtenskapen?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Om din mamma avlider innan dig kommer ditt testamente inte kunna verkställas i den del förordnandet är till din mamma. Istället kommer då ärvdabalkens arvsregler gälla. Då kommer din moster och din morbror dela arvet efter dig, 2:3 ärvdabalken (ÄB). Om du inte vill att det ska hända kan du (som du är inne på) i ditt testamente ange vem som ska ärva fastigheten, eller hela arvet, ifall din mamma inte längre är i livet när du avlider.

För det fall att du i ditt testamente skrivit att en person ska ärva en viss sak (t.ex. fastigheten), ett så kallat legat, men saken inte längre finns kvar så är förordnandet utan verkan, 11:4 ÄB. Det kvarstår således ingen rätt till del i kvarlåtenskapen eller annan kompensation. Du kan däremot skriva att du önskar att så ska ske, t.ex. genom att ange att "Person A ska ärva min fastighet, eller om jag inte längre äger fastigheten vid mitt dödsfall, XX kronor." På så sätt kan personen kompenseras, ifall du vill ha det så.

Om du vill ha hjälp med att upprätta och formulera ditt testamente så kan du vända dig till vår samarbetspartner Familjens jurist. Tid kan du boka här: http://lawline.se/boka.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare