FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll08/05/2016

Föräldrars underhållsskyldighet efter studenten

Jag är skild och yngsta dottern bor hos mig. Nu tar hon snart studenten och henne pappa har då meddelat att han tänker int betala underhåll som gått till att betala betala löpande utgifter för dottern vilket vi alltså jag som mamma också gjort och därtill har båda betalat halva var för hennes utgifter för träning vilket han tänkt fortsätta betala tills hon kan stå på egna ben. Han tänker inte betala sin del längre i mat och husrum, resor och det kostar att ha en 19 åring att bo hemma. Han tjänar betydligt mera än mig. Dottern har inte någon fast inkomst och kan inte stå på egna ben ännu men det är ju målet. Kan jag kräva pappan på att hjälpa till att betala löpande kostnader för dottern innan hon kan stå på egna ben? Eller hur fungerar detta. Normalt bor ju ungarna hemma längre idag och föräldrarna får hjälpa till tills barnen fått fasta inkomster men det verkar mera vara en norm, en oskriven lag.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Föräldrar är underhållsskyldiga för sina barn tills barnet fyller 18 år, om barnet går i skolan efter det att barnet fyllt 18 år är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, 7 kap. 1 § 2 st. föräldrabalken (FB) (https://lagen.nu/1949:381#K7P1S1).

När föräldrar inte kan komma överens om underhåll kan den förälder som har barnet boende hos sig få underhållsstöd från Försäkringskassan. Även denna rättighet upphör dock när barn över 18 år avslutar sina studier, 18 kap. 6 § socialförsäkringsbalken (SFB) (https://lagen.nu/2010:110#K18P6S1).

Både din och din före detta makes underhållsskyldighet upphör således när hon tar studenten, det kan därför bli svårt för dig att kräva att din före detta make fortsätter att betala för din dotter om ni inte kan komma till en frivillig överenskommelse. Rätt till underhållsstöd från Försäkringskassan saknas dessvärre också.

I praktiken är det självklart så att barn ofta fortsätter att bo hemma långt efter det att de tagit studenten. Om din dotter inte börjar jobba eller studera kan hon ta del av jobbgaranti för ungdomar via arbetsförmedlingen (http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Fa-extra-stod/Ar-du-under-25-ar-/Jobbgaranti-for-ungdomar.html), hon har då rätt till en mindre ersättning. Om det inte är aktuellt med insatser via arbetsförmedlingen kan hon ansöka om försörjningsstöd, möjligheten att beviljas försörjningsstöd ökar då du och hennes pappa inte längre är skyldiga att ansvara för hennes försörjning.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Linda CritchleyRådgivare