FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll09/02/2016

Föräldrars underhållsskyldighet

Hej!

Min son är 20 år, har eget boende och jobbar, har dock ingen fast anställning, men klarar sig hyfsat bra. Nu har hans flickvän, som är 16 år, blivit osams med sin mamma och hennes sambo och flyttat hem till min son. Mamman har ett nytt barn med sambon. Flickvännens pappa har också han en ny familj och att flytta dit har aldrig varit ett alternativ. Hon har sedan föräldrarnas skilsmässa bott hos mamman.

Hur kan de göra? Flickvännen har endast sitt studiebidrag på 1050 kronor/mån, vilket inte räcker långt. Är föräldrarna försörjningspliktiga för dottern? Om hon fick pengar till t.ex. halva hyran, ca 2000 kr/mån samt matpengar skulle detta underlätta även för min son, som inte riktigt har råd att försörja dem båda i nuläget. Han har månader då han inte jobbar full tid men ser till att lägga undan pengar de månader han jobbat fullt för att klara de andra månaderna.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Flickans föräldrar är underhållsskyldiga gentemot henne fram tills hon fyller minst 18 år och längst tills hon fyller 21 år om hon fortfarande skulle gå i gymnasiet tills dess. Det framgår av Föräldrabalken 7 kap 1§. Underhållets storlek bestäms genom en schablonberäkning mot bakrund av hennes behov och föräldrarnas inkomst och boendekostnad enligt 7 kap 3§ samma lag.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare