Föräldrars skadeståndsskyldighet vid brott begågna av barnen

Hej. Min mans son har blivit dömd för våldtäckt som han begick i höstas då han var 16 år. Nu har maken fått ett brev från Kronofogden om att han ska betala över 100 tusen I skadestånd. Är det verkligen så att hans föräldrar måste betala för ett brott han begick under eftermiddagen då båda föräldrarna var på arbetet. Grabben har ADHD och är i mångt och mycket ohanterlig. Socialen är inblandad. Känns som att man inte ska ruinera föräldrars ekonomi för man kan ju inte bevaka ungdomar hela tiden och inte heller låsa in dem.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När minderåriga begår brott kan deras föräldrar bli skadeståndsskyldiga på två olika grunder. Antingen kan föräldrarna bli skadeståndsskyldiga på den grunden att de brustit i sitt föräldraansvar och därmed agerat vårdslöst genom att låta barnet begå brottet eller orsaka skadan.

Den andra grunden är skadeståndslagens 3 kap 5 § - där det stadgas att föräldern ansvarar för skada som en minderårig orsakar genom brott. Detta ansvar är dock begränsat till 1/5 av prisbasbeloppet för varje skadehändelse (vilket blir ungefär 9000 kr).

Rimligtvis borde därför din makes ersättningsskyldighet vara begränsad till 9000 kr, om det inte är så att barnet orsakat flera olika skadehändelser eller att fadern har ansetts orsaka skadan genom att brista i sin tillsyn av sonen. Möjligtvis kan det kanske vara så att Kronofogdens krav i själva verket riktar sig mot sonen, och inte fadern?

Elin BrännströmRådgivare