FrågaFAMILJERÄTTAdoption29/04/2017

Föräldrars samtycke vid adoption av myndig person

jag är 43, vill avsäga mig dotterskåpet från min biologiska far och önskar att bli adopterad av min styvpappa? Min biologiska far har jag kontakt med men misstänker att han inte skulle gå med på att låta min styvfar adoptera mig, måste han godkänna det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Din pappa behöver inte godkänna adoptionen eftersom att du är myndig och du vill bli adopterad. Ansökan om att adoptera dig ska din styvpappa lämna in till tingsrätten på den ort som han bor. Därefter har tingsrätten en skyldighet att kontrollera med dina biologiska föräldrar åsikter i frågan. Detta innebär att om din biologiska pappa inte skulle samtycke, kommer detta troligen inte påverka utfallet.

Jag hoppas att jag med detta har besvarat din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellinor BookRådgivare