Föräldrars rätt att öppna omyndiga barns brev

Hej!

Får mina föräldrar öppna min post? Jag vet att det är brott mot post och telehemligheten men gäller det även om man inte är myndig, jag menar att om det är adresserat till "målsman för (förnamn-efternamn) så är det en sak men när det kommer brev från tex banken och liknande, har då mina föräldrar eller kommunen tillsammans med mina föräldrar rätt att öppna min post?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Det är inte tillåtet för någon att olovligen öppna och läsa någon annans brev, utan det kan vara straffbart enligt brottsbalken (BrB) 4 kap. 8-9 §§, se här. I Sverige råder alltså brevhemlighet. I detta fall är främst BrB 4 kap. 9 § aktuell eftersom brevet har nått hem till dig som mottagare. Enligt denna paragraf ska den som olovligen bryter brev dömas för intrång i förvar till böter eller fängelse i högst två år. En förutsättning för att någon ska kunna straffas för detta är att brevet/posten är tillsluten, alltså förseglad.

Alltså är det inte tillåtet för någon att öppna din post om den är adresserad till dig som mottagare, även om du är omyndig. För att någon ska ha rätt att öppna din post krävs att de (något förenklat) har samtycke från dig att göra det eller annars stöd i lag.

Det kan finnas grund för ansvarsfrihet för den som öppnar din post enligt BrB 24 kap. 4 § om det föreligger nöd, dvs om fara hotar ditt liv, hälsa, egendom eller något annat skyddsvärt intresse. Det krävs då också för ansvarsfrihet att det ska vara försvarligt att öppna din post. Om så är fallet så kan inte någon dömas för att ha öppnat din post i strid med BrB 4 kap. 9 §.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare