FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/05/2016

Föräldrars bestämmanderätt över hemmaboende myndig

Hej! Jag fyller 18 år i början av 2017 och planerar en utomlandsresa med mina vänner nästa sommarlov (när vi alla fyllt 18). Jag undrar om mina föräldrar har någon juridisk rätt att bestämma att jag inte får åka? Eller kan dom det då jag fortfarande bor hemma och går gymnasiet?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du fyller 18 år och således blir myndig upphör dina föräldrars vårdnad av dig. Även om du fortfarande bor hemma har du samma rättigheter och skyldigheter som en vuxen. De har därmed ingen juridisk rätt att bestämma att du inte får åka utomlands.

Med vänliga hälsningar,

Franziska BrüggemannRådgivare