FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt28/06/2015

Föräldrars bestämmanderätt avseende barns vardagliga liv

Kan jag på något vis anmäla mina föräldrar för att dem håller mig för hårt? Dom har satt extremt starka regler för mig och inget av mina andra syskon som straff för att jag var full på en fest och inte berättade det för dem. Nu får jag knappt träffa mina kompisar länge och jag får inte längre sova borta, åka iväg, vara hemma efter åtta eller gå på fester och mycket annat. Jag tycker att de håller mig mycket hårt och senast de gjorde detta blev jag deprimerad. Finns det någon anmälan jag kan göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Genomgång av föräldrars skyldigheter

Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling, 6 kap. 1 § föräldrabalken (1949:381). Barnets bästa ska vara avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge. Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet ska det fästas särskilt vikt avseende risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa och barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna. Hänsyn skall tas till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad, 6 kap. 2 a § föräldrabalken.

Vårdnadshavaren har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Vårdnadshavaren ska i takt med barnets stigande ålder och utveckling ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål, 6 kap. 11 § föräldrabalken. Barn kan söka stöd hos socialnämnden, 6 kap. 14 § föräldrabalken.

Socialnämnden

Var och en som får kännedom eller misstänker att ett barn far illa bör anmäla det till socialnämnden i den kommun där barnet vistas, 14 kap. 1 c § och 2 kap. 1 § socialtjänstlagen (2001:453).

Avslutning

Dina föräldrar har en långtgående rättighet och skyldighet att se till din omvårdnad och trygghet. Så länge du inte utsätts för kroppslig bestraffning eller kränkande behandling har de rätt att fatta beslut som de anser är gynnsamma för dig. De ska dock ta hänsyn till din vilja, men i ljuset av din ålder och mognad. Ju äldre du är, desto mer hänsyn ska tas till din vilja.

Om du anser att dina föräldrar går för långt, kan du söka stöd hos socialnämnden i den kommun som du bor i. Sök på socialnämnden och den kommun som du bor i på google så får du fram kontaktuppgifterna. Om du är yngre än femton år har dock dina föräldrar stora möjligheter att styra ditt vardagsliv.

Nedan hittar du lagarna som jag har hänvisat till i mitt svar.

Föräldrabalken. Socialtjänstlagen.

Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare