Föräldrars arvsrätt vid testamente

Min son 42 år hittades död i sin lägenhet 20 februari Ej gift, ingen sambo inga egna barn, en helsyster

Testamente finns, all kvarlåtenskap testamenterad till systern.

Fråga; Har vi föräldrar ingen arvsrätt i detta fall?

Testamentet är hittat i lägenheten av hans syster. Hon är den enda som varit inne i lägenheten Fick felaktigt nycklar till lägenheten av polisen

Lawline svarar

Hej!

Under förutsättning att testamentet är giltigt, har ni som föräldrar i detta fall ingen arvsrätt.

Barnet får testamentera bort sin kvarlåtenskap till nackdel för föräldrarna. Det är endast bröstarvingar, dvs barn, barnbarn och så vidare, som alltid har rätt till arv i form av laglott då den avlidne testamenterat bort sin kvarlåtenskap till annan.

Vad som gäller angående arvsrätt, testamente och laglott hittar du i Ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637.

Med vänliga hälsningar,

Sarah SaajakariRådgivare