Föräldrar och barns rätt till arv enligt arvsordningen i lag

Jag och min fru äger 50% vardera av vår villa. Förutom oss två och våra två barn står min far folkbordförd på den aktuella villan. Vad händer om jag och min fru omkommer? Ärver vår två barn villan eller har min far någon form av besittningsrätt eller annan rätt till fastigheten?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig Lawline med din fråga.
Om det är så att du och din fru äger villan, alltså står på lagfarten för den samt har äganderätten och din far inte har någon äganderätt utan bara är bokförd på adressen, så gäller arvsordningen i ärvdabalken för hela villan. Enligt ärvdabalken så gäller då att barnen är de närmsta arvingarna efter sina föräldrar. Detta betyder alltså att era barn kommer att ärva före andra arvsberättigade och de rätt att ärva hälften var av fastigheten, se https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1.

Er far har först rätt till arv om det inte finns några barn vid liv och inte heller några avkomlingar från era barn vid liv, se https://lagen.nu/1958:637#K2P2S1. Er far skulle alltså ärva villan om det låg till på detta sätt då föräldrar till den som omkommit är näst först, efter barn och barns avkomlingar, i arvsordningen enligt lagen.

Hoppas att du fick svar på din fråga.
Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare