FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/04/2016

Förälders underhållsskyldighet för barn över 18, som inte bor hemma

Min dotter vill flytta till sin pojkväns familj i en annan stad när hon fyller 18. Hon kommer då fortfarande gå i gymnasiet och min fråga är om jag då är försörjningsskyldig för henne?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Föräldrars försörjningsskyldighet , dvs underhållsskyldighet, regleras i Föräldrabalkens (FB) sjunde kapitel.

Föräldrar är som huvudregel underhållsskyldiga gentemot sina barn tills dess att de fyller 18 år. Detta framgår av FB 7:1 1 st. Av FB 7:2 2st framgår det dock att om barnen fortfarande går i grund eller gymnasieskola efter 18 års ålder, fortsätter föräldrarnas underhållsskyldighet fram tills barnen har slutat skolan eller fyller 21 år.

I ditt fall innebär det att du utöver att vara underhållsskyldig för din dotter fram till hennes 18-årsdag, även fortsätter att vara underhållsskyldig fram tills dess att hon går ur gymnasiet, hoppar av eller fyller 21 år. Att din dotter flyttar till sin pojkväns familj påverkar inte din underhållsskyldighet.

Viktigt att notera är dock att din underhållsskyldighet endast sträcker sig så långt som det kan anses skäligt, med hänsyn till din dotters behov, egna tillgångar och inkomster*, samt din egna ekonomiska förmåga. Förmodligen kan det därför inte anses skäligt att du ska bekosta alla merkostnader som uppstår pga din dotters val att flytta.

* Mindre inkomster din dotter skulle få genom sommarjobb eller dylikt påverkar inte din underhållsskyldighet.

Har du fler frågor är du mer än välkommen att kontakta oss igen, ringa oss på 08-533 300 04, eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen,

Alexandra LantzRådgivare