FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt05/12/2014

Förälders rätt till umgänge och vårdnad av barn

Hej Jag är separerad men vet inte riktigt om vi är skilda. Jag har ingen bra kommunikation med min hustru. Problemet är att vi har en dotter som är 15 år. Det verkar som om det är hon som bestämmer. Hon bor numera endast hos min hustru/barnets mamma och har inte sovit över hemma hos mig på de senaste 5 månaderna. Hon säger att det för tillfället är bättre att bo sin mamma. Vi har delad vårdnad, men jag träffar min dotter ungefär 3 timmar varannan vecka, allt ställt på min dotters villkor om tid och dylikt. Jag är inte kriminellt belastad. Däremot är jag sjukskriven pga depression, orsakad av skilsmässan och att jag dessutom för tillfället är arbetslös. Jag bor ensam i villa. Jag undrar vad jag har för rättigheter när det gäller umgänget med min dotter? Som det nu är verkar det som om jag inte har något att säga till om. Kommunikationen mellan mig och min hustru/före detta hustru är obefintlig. Hon svarar varken på telefon, mail eller sms. Kort sagt känner jag mig överkörd. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det var tråkigt att höra om den uppkomna situationen. Vi kan nog börja med att konstatera att du med största sannolikhet inte är skild från din fru utan att ni endast har separerat. För att äktenskapsskillnad ska kunna ske krävs att ni antingen ansöker om detta genom att gemensamt fylla i en ansökningsblankett (om ni är överens om äktenskapsskillnad) eller om ni inte är överens om detta att den som vill skiljas ansöker om stämning angående äktenskapsskillnad. Vid båda fallen skall ansökan ske hos den tingsrätt som är registrerad för det geografiska område inom vilket ni bor.

Eftersom ni fortfarande verkar vara gifta har ni gemensam vårdnad om er dotter. Då du inte verkar tillfreds med situationen som den är nu (vilket är fullt förståligt) och att din fru inte svarar på dina försök till kontakt kan du vända dig till din kommun som ska kunna erbjuda samarbetssamtal för frågor gällande vårdnad och umgänge med er dotter. Om du efter samarbetsavtalen fortfarande inte känner dig tillfreds med situationen kan du ansöka om att tingsrätten ska fastställa hur vårdnaden ska vara (du yrkar då på vilket sätt du vill att vårdnaden ska delas). I en sådan dom kan också fastställas t.ex. var hämtning och lämning ska ske och andra praktiska saker som har med vårdnaden och umgänge att göra. I sin dom om hur vårdnaden ska fördelas kommer domstolen att utgå från barnets bästa. Även om man som förälder t.ex. har yrkat på delad vårdnad till exempelvis 75/25 % och ena föräldern inte av några särskilda omständigheter kan anses olämplig som vårdnadshavare så kan domstolen i ett sådant mål komma fram till att barnets bästa är att ena föräldern ska ha ensam vårdnad om barnet. Detta betyder dock nödvändigtvis inte att barnet inte får bo hemma hos den andra föräldern om den vill det emellanåt. Eftersom din dotter är 15 år kommer rätten också i ett sådant mål ta hänsyn till vilket upplägg hon själv önskar ha.

Mitt råd är att i första hand försöka lösa situationen med din dotter och hennes mamma och om det inte leder till önskat resultat att du vänder dig till er kommun för hjälp med samarbetsavtal.

Har du ytterligare frågor eller behöver juridisk hjälp kan du med fördel söka dig till lawlines samarbetspartner familjens jurist som är Sveriges största familjejuridiska byrå.

Victor SundhRådgivare