Förälder säljer hus till ett av barnen

Vi är 2 syskon med endast vår pappa i livet. Vad händer om han vill sälja huset till en av oss?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din pappa har full frihet att sälja sitt hus till ett av barnen utan arvsrättsliga konsekvenser, sålänge det rör sig om en marknadsmässig försäljning och inte en försäljning till underpris eftersom det kan betraktas som ett förskott på arv. Om försäljningen sker till underpris betraktas skillnaden mellan marknadsvärdet och försäljningspriset som en gåva och det beloppet ska avräknas vid fördelningen av er pappas arv enligt 6 kap 1 § Ärvdabalken (1958:637).En försäljning till underpris anses dock endast utgöra ett förskott på arv om inte annat har föreskrivits eller på grund av omständigheterna måste antas ha varit avsett. En försäljning till underpris förutsätts alltså utgöra förskott på arv om inget annat framgår.

Sammanfattningsvis medför försäljningen inga konsekvenser om den sker till marknadspris, om den sker till lägre pris avräknas mellanskillnaden på köparens arvslott vid fördelningen av fadern arv. Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare