FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt14/02/2017

Föra in vara från annat EU-land?

Jag är i Tjeckien och överväger att köpa en dryck med 30% alkohol och en cannabis växt i. Det är dock inga aktiva ämnen i och drycken verlar inte strida mot EUs lagar då den säljs på taxfreen. Är denna laglig att föra in i sverige? Drycken heter "white widow cannabis" 30% 50cl av företaget "L'OR special drinks s.r.o." och ligger i tjeckien

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Inom EU finns en princip om ömsesidigt erkännande, som innebär att om en vara är laglig och säljs i ett EU-land ska den också kunna importeras till ett annat EU-land. Både Tjeckien och Sverige är ju medlemmar i EU och huvudregeln är alltså att produkten ska tillåtas i Sverige. Det går dock inte att svara dig med 100 % säkerhet eftersom medlemsländerna får göra undantag från huvudregeln. Om spriten du vill föra in i Sverige trots sitt namn inte innehåller något aktivt ämne från cannabis torde Sveriges möjligheter att neka införsel vara små.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare