FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/08/2015

För vilka gäller avtalet?

Min fråga gäller syskon som samäger ett fritidshus tillsammans. Om vi upprättar ett samägaravtal som reglerar att ingen får kräva exekutiv auktion av fritidshuset gäller det avtalet även ägarnas barn som kommer att ärva fritidshuset?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När man skriver ett avtal är det viktigaste att få med vilka personer det handlar om, vad det gäller samt hur länge det ska gälla. Som alltid är det bättre att vara övertydlig redan från början. Vill ni att det ska fortsätta gälla även för barnen, dvs. de framtida ägarna, är det lättast om ni skriver ut det i avtalet. Annars skriver ni ut att det ska sluta gälla när de nuvarande ägarna avlider. Då slipper ni förhoppningsvis framtida tvister om avtalstolkning.

Jag skulle vilja påstå att om ni inte skriver någonting alls kommer inte avtalet gälla framtida ägare. Men som sagt rekommenderar jag er verkligen att skriva ut hur ni vill ha det från början. Ta gärna hjälp av en jurist om ni är osäkra!

Hoppas att du fick svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Sara WelinRådgivare